Categories: Case

by Ardiana Spahija

Share


Kollektivtrafiken i Skåne, framför allt i Öresundsregionen, präglas av stora resandevolymer och högt urbant tempo. Solida och användarvänliga IT-lösningar är ett krav från resenärerna.


Utmaning

Skånetrafiken efterfrågade en komplett biljettlösning

  • med implementation av biljettserversystem och Back office
  • med implementation och integration av mobila biljettlösningar för Android och iOS i befintlig app.
  • integration av onlinebetallösning PSP, SMS-server, trafiksystemet ETIS med mera.

Systemet skulle leverereras på mycket kort tid och måste även fungera med angränsande svenska trafikbolag samt danska DSB.

Lösning

Bastjänsten för resenären är en app som utgör en kreditkortsbaserad ”biljettautomat i fickan”. Den ger elektroniska biljetter som är lätta att förstå, avläsa och använda. Förutom i Skåne går det att köpa biljetter till angränsande län samt Danmark.
För Skånetrafikens kundtjänst är det enkelt att leta upp individuella biljetter för att hjälpa resenärerna och till exempel göra återbetalningar. Trafikbolaget kan också sammanställa statistik om bland annat biljettförsäljning, antal resenärer och valda trafikslag.
Projektstart skedde i februari 2013 och tjänsten gick i drift på utsatt tid – 5 månader senare.

Resultat

Ett år efter driftsättning har tjänsten cirka 190.000 registrerade användare. Den elektroniska biljettförsäljningen har ökat varje månad och ligger på cirka 120.000 biljetter per månad.
De dyra och serviceberoende biljettautomaterna på stationerna används nu allt mindre. SMS-biljett-lösningen, som har gett upphov till krångel och fusk, kan sannolikt fasas ut.
Biljettlösningen utvecklas och förses med ny funktionalitet. Exempel är scanning av resedokument och biljetter som kan skickas ut i kampanjsyfte för att locka nya resenärer att åka kollektivt.

”Det är jätteroligt att vara projektledare för en tjänst som blivit så uppskattad av användarna och som även fått mycket positiv uppmärksamhet inom branschen.”

– Pernilla Nilsson, Verksamhetsutvecklare, Skånetrafiken

Skånetrafiken är huvudman för kollektivtrafiken i Skåne och utgör en förvaltning inom Region Skåne. Varje år genomförs över 100 miljoner bussresor samt mer än 40 miljoner resor på Pågatågen och Öresundstågen.
Ladda ner referenscaset om Skånetrafiken som pdf i A4-format.

Related Posts

  • Det internationella telekomföretaget befinner sig på en marknad som rör sig snabbt framåt, både tekniskt och kommersiellt. Detta ställer höga krav på ledning och organisation då utrymmet för oklarheter, missförstånd och förseningar är mycket litet.

  • Det internationella telekomföretaget befinner sig på en marknad som rör sig snabbt framåt, både tekniskt och kommersiellt. Detta ställer höga krav på ledning och organisation då utrymmet för oklarheter, missförstånd och förseningar är mycket litet.

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!