by rebecka
Share
Allt fler köp sker i mobilen och inom kollektivtrafiken har biljettköp i appar ökat lavinartat på bara ett fåtal år. Mjukvaruföretaget Softhouse har utvecklat biljettlösningar och digitala affärer sedan 2013 och har bland annat hjälpt Skånetrafiken och norska expresståget Flytoget att digitalisera sin försäljning. Totalt har biljetter för 2 miljarder kronor sålts i Softhouse lösningar.
– Det är väldigt roligt att få möjligheten att bidra till att göra kollektivtrafiken ännu enklare och samtidigt dra ett strå till stacken i omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Ola Persson, affärsansvarig mobila biljetter på Softhouse.
Det var inte många år sedan det enda tillgängliga alternativet var att köpa sin färdbiljett i automaten på perrongen eller av personal på tåget eller bussen. Idag föredrar de flesta istället att köpa sin biljett i en mobilapp. Softhouse var tidigt ute med att utveckla just mobila biljettlösningar och började sin bana i ett samarbete med Skånetrafiken 2013.
– Vi utvecklade deras existerande lösning och kunde se hur antalet köp i apparna ökade månad för månad. Folk uppskattar att kunna ha biljettautomaten i fickan och bara hoppa på tåget, säger Ola Persson.
Nytt samarbete med internationell kund
Idag samarbetar Softhouse med sex svenska kollektivtrafikskunder, norska expresståget Flytoget och numera också Storbritanniens största tågoperatör Go-Ahead som från 15 december 2019 ska operera rutten mellan Oslo och Stavanger.
– Vår gedigna bakgrund inom biljettlösningar gjorde att Go-Ahead valde att samarbeta med oss och vi utvecklar deras web- och appar. Detta har blivit en nisch för oss och vi känner att det är ett både roligt och meningsfullt arbete att göra det enklare att resa med kollektivtrafik, vilket faktiskt bidrar i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.
Mobila biljettlösningar – en stor framgångssaga
Flytoget lyfter Ola Persson fram som ännu ett tydligt framgångsexempel. Med hjälp av Softhouse gick de från att enbart ha automater och kortlösningar i kombination med en daterad app som endast visade avgångar till att nu ha en mobilapp som största säljkanal.
– Köpen i appen är idag Flytogets största kanal och motsvarar 40 procent av all försäljning vilket är en stor framgångssaga.
Softhouse team av utvecklare har förmågan att lösa de mest spännande typer av utmaningar och integrationer, berättar Ola Persson. De var bland annat en av de första i Sverige med att integrera Swish hos sina svenska kunder.
– Efter bara ett halvår skedde 80 procent av alla betalningar via Swish. Det är otroligt kul att kunna testa nya saker och bjuda andra på den kunskapen så att de också kan haka på tåget, avslutar han.
STAY IN THE LOOP