Categories: Artikel

by martingustavsson

Share

Softhouse consulting working agile

Design Sprints har blivit lite av en trend de senaste åren. Design Sprints är fantastiska och det är en process som hjälper människor att komma igång med innovation, förbättra sina samarbeten, hitta verkliga problem och; lösa dem.

Med en känsla av att det är ungefär samma hype, som det var när Agile och Scrum introducerades, så finns det fullt av missuppfattningar och missförstånd kring processen. Vi älskar Scrum och vi älskar Design Sprints och vi vill hjälpa dig att förstå varför vi tycker det är så bra. Det är just därför vi samlat de fem vanligaste missförstånden om Remote Design Sprint som vi fortsätter att stöta på, om och om igen.

# 1 Design Sprints är enbart för små och nystartade företag

Det stämmer att processen uppfanns av start up’s. Men det var också banbrytande under Google Ventures där man presenterade det som ett sätt att hjälpa alla företag att förstå sina idéer och problem. Och en sak är säker, Google är långt ifrån ett litet företag. Idag utnyttjar företag i alla storlekar fördelarna med Design Sprint inklusive massiva varumärken som Netflix, eBay och LEGO.

# 2 Design Sprints är endast för digitala produkter

Det är lätt att tänka att det bara passar mobilappar och webbplatser. I verkligheten spelar det ingen roll om din utmaning handlar om en digitala tjänst, en fysisk butiker eller hur man startar ett nytt kaffemärke. Så länge du har en stor idé eller utmaning kan du använda Design Sprints för att utforska, skapa och testa möjliga lösningar – vad du får i slutändand kan vara allt från klickbara prototyper, marknadsföringsmaterial eller rent av ommärkta fysiska varor.

# 3 Endast designers bör vara med i Design Sprints

Detta är en envis myt. Ordet ”design” sätter förväntningarna, men faktum är att du kommer att ha enormt nytta av att ha ett varierat sprintlag med massor av olika perspektiv. Ja, det är klokt att inkludera en Designer (eller två) men att för att processen ska vara så bra som möjligt bör du, se till att inkludera flera olika perspektiv från verksamheten. Allt ifrån marknadsföring, utvecklare eller människor som kommer att bygga produkten senare och folk som känner dina kunder väl. Många gånger kommer lösningen från att kombinera idéer från olika branscher och perspektiv.

# 4 Design Sprints handlar om att bygga MVP: er snabbare

Det är sant att du kan påskynda vissa saker och betydligt med en design sprint, men du kommer inte ha en leveransbar produkt på en vecka eller två. Namnet Design Sprint blandas ofta med Sprints eller iterationer i Scrum. Vi vet att vi själva var tidiga användare av Scrum, och när Design Sprints kom blev vi också förvirrade. Design Sprints är inriktade på idéer och koncept som man testar och därifrån får insikter av. 

Att köra en Design Sprints kommer att ge dig mycket insikter kring vad dina kunder värdesätter, vad de föredrar och ibland till och med vad de vill ha i en första version av din produkt. Dessa insikter hjälper dig att tidigt i processen se vad som är önskvärt och inte och undvika att spendera värdefull tid och pengar på onödiga funktioner som ingen ändå använder.

# 5 När du stänger Design Sprint är du KLAR

Vi har sett det alldeles för många gånger. Vissa människor tenderar att se Design Sprints som ett snabbt sätt att markera designfasen i ett traditionellt projekt. Design Sprinten är inte klar efter den första fasen. Vi ser det som ett bra sätt att komma igång, prova idéer, lära sig snabbt och få alla på samma sida. I slutet har du gott om insikter och indikationer på en lovande produkt som du kan utveckla framöver.

Här är en kort lista över de förväntningar du kan stöta på och som du förmodligen inte kan uppfylla:

  • Produktionsklar design
  • En komplett användarupplevelse
  • Specifikationer som är färdiga och klara, “nu är det bara att börja bygga”.

Men ja, efter en Design Sprint kommer du ha mycket att bygga vidare på. Se bara till att fortsätta experimentera, utvärdera och validera när du går vidare.

Behöver du hjälp med att komma igång? Snacka med oss! Vi hjälper gärna till.

/ Martin Gustafsson

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!