Categories: Nyheter, SH25år

by hannahornback

Share

Categories: Nyheter, SH25år

by hannahornback

Share

Minns du när vi gick runt med blickarna ner i våra mobiler och spelade Pokémon Go? När #MeToo-rörelsen tog fart via sociala medier runt om i världen? Eller när alla började spela in dansvideos och lägga ut på dem på TikTok? Från 2016 fram till idag har det hänt mycket ute i världen. Vi avslutar vår 25 års-bloggserie med att ta upp några av de digitala innovationer som hänt de senaste 6 åren.

Bild lånad från pokemon.com

Vi börjar vårt avstamp för 6 år sedan, nämligen 2016. Året då vi på Softhouse blev en del av Google’s partnerprogram för att kunna erbjuda Google Cloud platform till våra kunder.  Samtidigt ute i världen så lanserades Pokémon Go. För dig som missade denna hypade applikation så innebar den att du, genom din telefon, skulle hitta och fånga Pokémons på olika, fysiska, platser i dina hemtrakter. Pokémon Go blev en storslagen succé och blev snabbt det mest nedladdade spelet i världshistorien. Sommaren 2016 såg du säkert de flesta stirra ner i sina mobiler utomhus i jakt på att fånga just Pokémons. Spelet hyllades extra mycket tack vare att det fick fler personer att komma ut och röra på sig. Men den hade också positiva sociala aspekter då man träffade andra spelare och fångade monster tillsammans eller utmanade varandra i olika challenges. 

Några andra som hyllades samma år var Grace Hopper som uppfann kompilatorn, Bill Gates som grundade Microsoft och programmeraren Margaret Hamilton vars kod satt människan på månen fick “Presidential Medal of Freedom” i USA. 

Teknikutvecklingen tog fart och år 2016 lanserades något som varit en snackis i många år, nämligen Virtual Reality (VR) lanserade nya produkter. VR är ett sätt att använda teknik för att se verkligheten genom ett par glasögon. I praktiken handlar det om att framför allt ta på sig ett headset som gör att det känns som att du befinner dig någon annanstans. Tekniken används till allt från olika spel och utbildning till behandling av fobier. 

Bild lånad från Pc för alla – Digitala hemmet

Samma år skedde också några större uppdateringar för våra olika sociala appar. Två av dessa är Whatsapp och Viber, chatt-appar som nu började använda kryptering. Vilket innebär att ingen förutom mottagaren kan se vad du skriver, vilket poliser i många länder protesterade mot. De menar att det hindrar kampen mot brottslighet och terrorism.  En annan uppdatering 2016 gjordes av Facebook. Plattformen hade fått en del kritik för att det bara fanns en gilla-knapp och inga andra reaktioner eller känslor. Så detta året valde Facebook att komplettera gilla-knappen med knappar som ger olika känslo- och ansiktsuttryck.

Smarta prylar i hemmet blir en trend

För oss inleddes 2017 med att vi grundade Softhouse Invest. Softhouse Invest är vårt investeringsbolag som investerar i både kompetens, kapital och kunskap, samtidigt som företagen får en aktiv partner som ger vägledning, ledningskompetens och kapital för digitalisering.

Bild lånad från Pc för alla – Digitala hemmet

Ett annat företag som också lanserar något nytt 2017 är IKEA. Företaget ger sig in på marknaden för smarta hem genom att lansera belysningspaketet “Trådfri”. Nu kan du styra dina lampor via en IKEA-applikation. Samma år lanserade IKEA smarta högtalare “Symfonisk” genom ett samarbete med Sonos. 

Att ha smarta apparater hemma blir mer trendigt och samma år lanserar Google “Google Home” som är en röstaktiverad smart högtalare att ha i sitt hem. Google Home använder Google Assistant för att utföra uppgifter som att svara på frågor, ringa samtal, spela musik etc. 

Bild lånad från computerhope.com

Fler lanseringar äger rum detta år som Nintendo Switch, spelet Fortnite lanseras, och du kan börja betala via din iphone med Apple Pay, samtidigt lanserar Facebook sin funktion “Marketplace” i Sverige. Där kan du sälja och köpa via annonser som inte kostar något att lägga upp. Detta blev omedelbart en konkurrent till Blocket och Tradera där du måste betala för dina uppladdade annonser.

En historisk händelse år 2017 var #MeToo rörelsen som spreds över hela världen och startades genom en hashtag. Syftet med Me Too är att uppmärksamma sexuella trakasserier mot kvinnor och rörelsen blir global. Redan 2006 skapade amerikanen Tarana Burke hashtaggen för att uppmärksamma svarta unga kvinnors situation i utsatta områden. Men hashtagen fick sin stor spridning när skådespelerskan Alyssa Milano 2017 ber kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med just orden “me too”. 

Även i Sverige blir hashtaggen ett startskott för en rad uppmärksammade fall där offentliga män, men även ett antal kvinnor, tvingas lämna sina jobb efter anklagelser om sexuella trakasserier. Me too hyllas av politiska ledare och beskrivs av forskare som en historisk rörelse – tänk vad en hashtag kan åstakomma och bli ett startskott för. 

Ta makt över din data

På tal om sociala medier, något annat som uppmärksammades år 2018 var företaget Cambridge Analytica som blev en av årets stora IT-bomber. Företaget Cambridge Analytica utreddes för sin användning av 50 miljoner Facebook-användares data i  samband med presidentvalet i USA 2016. Det visar sig att den brittiska analysfirman samlat data och använt den för Donald Trumps valkampanj och inför Brexitomröstningen. 

Samma år får privatpersoner i EU större makt över sin data. 2018 träder en ny GDPR-lag i kraft. Med GDPR får alla medborgare i EU rätt att veta och bestämma hur deras personuppgifter används, lagras, skyddas, överförs och raderas. En organisation som inte klarar av detta kan bötfällas med upp till 4 procent av deras årliga intäkter. 

Ytterligare enl lag som träder i kraft i Sverige 2018 är att mobilanvändning bakom ratten förbjuds. Vilket innebär att det nu är förbjudet att surfa, sms:a och prata i telefon medans du sitter bakom ratten på ett motordrivet fordon, sålänge du inte använder handsfree.

Bild lånad från Internetmuseum.se

En kanal som utvecklas är Youtube som inte längre bara är en gratistjänst. Under sommaren 2018 lanserar Youtube “Youtube Music” och “Youtube Premium” vilket innebär att Youtube-videor kan bli reklamfria och nu finns det möjligheten att spara ner videos i offline-läge.

En annan social kanal lanseras detta året och är idag en av de största när det kommer till sociala medier, nämligen TikTok som från början hette Musically. TikTok är en app där användare skapar korta filmsnuttar och klipp med musik, dans eller liknande. TikTok började som en dans och musik-app och spred som en löpeld bland världens unga som äldre, och gör personer virala med flera miljoner följare över en natt. Idag laddas det upp alla möjliga klipp via appen, men framförallt underhållning, dans eller musik. Idag är Tiktok den snabbaste växande sociala medieplattformen och har över 500 miljoner aktiva användare världen över.  

25 år av digitala innovationer

Bild lånad från Pc för alla – Digitala hemmet

År 2019 blir vikbara telefoner årets snackis. I mitten av oktober 2019 lanserades den första vikbara telefonen i Sverige, nämligen Samsung Galaxy Fold. En 7,3 tum stor surfplatta som kan vikas ihop till en 4,6 tums telefon. Men Samsung var inte allra först på marknaden med detta. Allra först på marknaden var det kinesiska företaget Royole med telefonen Flexpaj.

En annan snackis 2019 blir “mörkt läge” i telefonen eller på datorn. Alla appar och program börjar skapa möjligheten att göra bakgrunden mörk. En funktion som både kan spara ström och göra användningen mer bekväm för ögonen. Under hösten 2019 lanserade exempelvis Google mörkt läge i Gmail. På tal om telefoner och datorer så lanserades världens första kommersiella 5G nätverk i Finland 2019. I Sverige får vi dock vänta på den nya generationens mobila nätverk till 2020. Men någonting vi inte behövde vänta på var den nya TV:n från LG. LG Signature Oled TV R som är en 65 tum stor skärm som går att rulla ner i en kompakt svart låda. Visst hade det varit coolt med en sådan TV? Samma år kunde du även kolla på Disney+ på din tv, mobil eller surfplatta. Disney+ är en streamingtjänst med underhållning från Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic och andra franchiseföretag. 

Många hade höga förväntningar på 2020 och att flera otroliga saker skulle hända. Dessvärre blev det ett bakslag som vi alla känner till när pandemin, covid-19 bryter ut i slutet på december 2019 och gör de senaste två åren allt annat än normala. Något som givetvis också påverkade de digitala innovationerna och teknikerna.

För oss på Softhouse hände mycket under 2020 som vi är tacksamma för. Två av dem är att vi öppnade ett nytt kontor i Karlshamn och flyttade Malmökontoret till Slagthuset i Malmö. Ett år senare välkomnade vi Milou till koncernen och startar tillsammans upp vårt kontor i Kalmar i gemensamma lokaler. Även vårt kontor i Jönköping får en ny fräsch lokal mitt inne i centrum. Sist men inte minst firade vi 25 år tillsammans med alla kollegor i Båstad! En helg som bjöd på många roliga aktiviteter som ridning, padel, golf, mountainbike, teambuilding, spa och mycket mer. Vi är så glada över att vi kunde ha detta firandet tillsammans i oktober 2021 och vi ser fram emot ett gemensam fortsatt resa framåt! Vill du också bli en del av Softhouse? Nu söker vi fler kollegor till våra olika kontor runt om i södra Sverige. Kika in på vår karriärsida så berättar vi mer! 

Under dessa 6 åren hände massor med spännande saker som vi idag är tacksamma för. Denna artikel har bara tagit med ett fåtal av alla de stora händelser som inträffade under dessa åren. Vill du läsa hela blog-serien med 25 års av digitala innovationer? Kika in på denna sidan! 

Vill du att vi tar bort någon bild som vi använt eller har du några andra frågor? Kontakta oss på marknad@softhouse.se

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!