by Ardiana Spahija

Share

När jag kom i kontakt med Softhouse och fick möjlighet att lära mig mer om hur bolaget är uppbyggt, hur man ser på medarbetarskapet, hur man alltid har prioriterat kunskapsdelning och på riktigt bryr sig om sina medmänniskor – då skapades en nyfikenhet hos mig. Att här kan jag vara med och bidra.

Softhouse är ett otroligt fint och stabilt bolag. Man har varit ägarledda sedan starten 1996 (26 år) och har under alla dessa år presterat på topp och visat svarta siffror. Våra tre huvudägare har också under denna tid arbetat aktivt i bolaget både ute i uppdrag men också med vår kontinuerliga bolagsstyrning. När jag började arbeta på Softhouse hade bolaget vid den tiden kommit till en plats där varumärket hade stagnerat men fortsatt att ha ett välbehållet rykte. Man var i behov av att lyfta det fina och välgrundade arbetet en nivå och ta sig in i 2000-talets kommunikation och techkänsla. Det är inte en lätt uppgift och vi är inte i mål (kommer man någonsin i mål med en så stor och fin uppgift? Jag tror inte det) 

Continuous development – på riktigt

Vi står för “continuous development” och det är någonting som ligger starkt förankrat i vår värdegrund. Det är också någonting som jag som marknadschef tror på väldigt mycket. Att vi behöver iterera, vrida och vända och framför allt involvera. Moderna varumärken och arbetsplatser behöver ta med sina medarbetare i dialogen och diskussionen tidigt. Det är utmanande och i många fall tidskrävande men det ger också nya vinklar och perspektiv på den verklighet som vi olika individer i ett bolag upplever. Det är viktigt att få fram förankringen från flera stora delar och medarbetaregrupper i bolaget. Vi påbörjade en varumärkestransformation 2019 och har sedan dess arbetat med den kontinuerligt. Mycket av det arbete som vi idag kan skörda frukten av är sådant som tar tid att bygga upp och som kräver kontinuitet och en sammanhängande kommunikation över tid. Vi har på resans gång behövt omvärdera, utveckla och förändra vissa beslut som vi snabbt fattat i processen. Men det man märker är att även snabba beslut kan sätta en bra riktning och ton på det fortsatta arbetet framåt, även om man behöver “tweaka” och förändra något efter ett tag. Det tror jag är en av de allra största styrkorna hos Softhouse. Vi är inte rädda för att utveckla, omvärdera och förändra – det är en del av vårt agila mindset. Här har även jag som människa vuxit i min roll och mitt ledarskap. Softhouse har sedan starten varit en guldgruva av content med initiativ som LeanMagazine, In 5, vår utbildningsverksamhet genom Softhouse Akademi och vår generella kunskapsdelning som hela tiden sker internt i bolaget. För att komma ut och lyfta det till nästa steg så har vi i vissa fall behövt att förenkla, göra den typiska softhouse-texten mer förståbar och med lite mindre “ingejörston” för att passa och få marknaden att förstå. Vi har pausat vissa initiativ som är tidskrävande och som inte längre känns aktuella men som vi tror kan sätta ton och bidra stort framöver fast i nya former och format. Allt gammalt är inte dåligt, ibland behöver man bara omvärdera och förnya, ibland försöka föryngra och tänka nytt. Det är här man måste våga, Våga ifrågasätta, omvärdera, utmana sig själv och andra men hela tiden samarbeta och ha det bästa för bolaget i åtanke. 

Kärnan – människorna

Som de flesta vet har vår bransch i kontinuerlig utmaningar och därtill hör bla rekrytering. Vårt bolag skulle inte vara någonting utan våra fantastiska medarbetare. Därför tror vi mycket på att om våra medarbetare trivs och delar med sig av den glädjen till varandra, sina vänner, familjer och bekanta så kan vi attrahera ännu flera duktiga kollegor. För på Softhouse har man faktiskt möjligheten att välja sina kollegor. Därför arbetar vi kontinuerligt med att försöka synliggöra den fina kultur som vi på Softhouse är kända för. I våra medarbetarporträtt lyfter våra kollegor nästan alltid hur bra de trivs och hur stolta de är över att tillhöra ett så sunt och roligt företag. Det gör mig stolt. För tillsammans skapar vi varandras vardag och arbetsmiljö. Så tack alla Softhouse:are som varje dag är med och bidrar och ser till att vi har en riktigt roligt arbetsplats att gå till. 

 

/Rebecka Lindhe

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!