by Ardiana Spahija

Share

Axel Lassinantti - en mjukvaruingenjörs konstnärliga kod

Möt Axel Lassinantti, en mjukvaruingenjör på Softhouse i Luleå. Han har en unik bakgrund inom datorspelsutveckling och kombinerar gärna sin passion för teknik med en kreativ ådra, inte bara i sitt arbete utan även i sitt privatliv. 

Arbetslivet – mer än bara kod

I Axels vardag som mjukvaruingenjör står problemlösning i fokus. Han beskriver sitt arbete med enkelhet:

Kort och gott så löser jag problem, mestadels med hjälp av programmering, berättar han.

Men det är inte bara kod som gäller. Dokumentation och underhåll är också en viktig del av jobbet. För närvarande arbetar Axel som konsult på Tullverket, där han spelar en central roll i utvecklingen av systemlösningar för hantering av importdeklarationer.

Just nu arbetar jag som konsult på Tullverket och hjälper dem utveckla det svenska rikets senaste version av dess systemlösning för att hantera importdeklarationer. Ett uppdrag med stort fokus på datasäkerhet och testning för att i största möjliga mån se till att allt deklareras korrekt.

Passionen som driver

För Axel är det ständiga lärandet och utmaningarna som motiverar honom i arbetet. Han brinner för att lära sig mer, inte bara på den tekniska fronten, men även allt annat som berör arbetet. Det är denna törst efter kunskap som har lett honom genom en mångsidig karriär, från datorspel till det nuvarande uppdrag på Tullverket.

Jag brinner för att lösa problem, men också att lära mig mer, och inte bara i avseende av hur man bäst tar fram en teknisk lösning; utan även diverse domänspecifika saker som man aldrig ens övervägt hur de faktiskt fungerar, berättar Axel.

Han fortsätter:

Jag har arbetat med ärendehanteringssystem för diverse syften, och alla kräver sina egna finesser och specialanpassningar för att dels kunna användas så effektivt som möjligt; men även för att stödja de lagar och regler systemet måste efterfölja. Frågor som hur mycket och vad som måste loggas, vad varje användare ska ha behörighet att se och göra, och diverse andra frågeställningar man måste ställa sig för att lösa ett problem på ett bra sätt.

Teknikval och favoritverktyg

När det kommer till teknikval har Axel en speciell kärlek för spelmotorer på grund av sin bakgrund i datorspelsutveckling men han är öppen för de flesta teknikval och verktyg. Dock betonar han vikten av att välja rätt verktyg för rätt projekt.

Alla verktyg har sitt eget användningsområde och man brukar föredra saker man är bekant med. Hade jag personligen startat upp ett nytt fullstack projekt i dagsläget hade jag använt mig av en Angular frontend och en backend i C# / .Net Core. Hade målsättningen sett annorlunda ut, hade också verktygen gjort det, berättar Axel.

Och tillägger:

Att få ett läge att använda en spelmotor i form av Unity eller Unreal Engine måste jag ändå påstå är extra trevligt; i och med min bakgrund så är det kanske inte överraskande att jag har en svag punkt för datorspel och dess byggklossar.

Livet utanför kodningen

/Från datorspel till kreativa uttryck

När vi intervjuar Axel blir det tydligt att hans yrkesresa är lika färgstark som hans personlighet. Med en grund i datorspelsutveckling har han navigerat genom olika roller, från att underhålla gamla gränssnitt till att utforska nya tekniker som AR och VR. Det är en resa som speglar hans öppenhet för nya erfarenheter och hans lust att ständigt lära sig mer.

Jag har en utbildningsbakgrund i datorspelsutveckling, som jag studerade i Skellefteå, där jag också började min karriär som konsult på Tieto’s (nu Tieto Evry) IFO-avdelning (individ och familjeomsorg) strax efter min utbildning. Efter några år med att dels underhålla ett 20-år gammalt gränssnitt och dels nyutveckling och modernisering, fann jag mig själv i Luleå efter en tid i både Skellefteå och så långt söderut som Umeå; glad att ha kommit närmare mina hemtrakter i Tornedalen, berättar Axel.

Han fortsätter.

Jag har arbetat med diverse IT-lösningar och jag har fått testa på mycket hittills. Förutom mitt nuvarande uppdrag på Tullverket så har Lule och Neava givit mig möjligheten att arbeta på främst Design Studio vilket jag är oerhört glad över. Där har jag fått möjligheten att arbeta med allt jag gillar, från generell fullstack-problematik till generella anpassningsbara lösningar av diverse slag, till prestandafrågor i avseende till grafikrenderingar i Unity, till skalbarhet och produktifiering i AWS. Men också fått möjligheten att undersöka och ta fram prototyper inom både AR och VR, samt fått möjligheten att handleda examensarbetare i ofta deras första steg ut i arbetslivet.

En kreativ själ

På fritiden utforskar Axel andra kreativa arenor, från köket till musik och konst.

Just nu hänger jag väl mer i köket och kastar ihop något, eller bakom gitarren och spelar något bekant, eller vid staffliet och skapar.. det mesta för att komma ifrån den evinnerliga skärmen som den här typen av arbete kräver.

På frågan om Axel har en hemlig talang får vi reda på hans nyfödda intresse för målning, inspirerat av en konstnärliga farfar; något som återigen visar på en person som inte räds att prova nya vägar och uttrycksformer.

Hemlig talang vet jag inte om jag har; jag har burit runt på en gitarr i 15 år, men det saknar jag definitivt talang för. Tondövhet och taktlöshet är definitivt begränsningar som gör sig erkända. Om något så är det kanske mitt nyfödda konstintresse, begrundat i en långtråkig skoltid och det konstnärliga arv jag fått från farfar. Det blir idag en del akryl- och akvarellmålningar; men det finns mycket att hämta, och jag har en lång väg att gå, men det är otroligt givande att se progressen i vad man kastar ihop, berätta Axel med entusiasm.

Vill du bli en del av vårt team? Vi söker ständigt nya medarbetare, gör vårt quiz eller kika in på våra lediga jobb och läs mer.

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!