by rebecka
Share
I denna dynamiska utgåva av CTO Insights riktar vi strålkastarljuset mot Ole Lidegran, den karismatiske och energiske ledaren som för närvarande styr produkt- och utvecklingsteamen på Skolon. Med en bakgrund djupt rotad i utbildning och teknologi, tar Ole med sig en unik blandning av passion, innovation och ledarskap till sin roll. Hans resa från en skolcentrerad uppväxt till en nyckelspelare inom utbildningsteknologi skildrar en karriär präglad av entusiasm och ett framåtblickande tillvägagångssätt för digitala lärmiljöer.
En väg formad av utbildning och nyfikenhet
Oles historia börjar i klassrummen där båda hans föräldrar undervisade, vilket väckte hans livslånga passion för utbildning och ledarskap.
– Att växa upp i en utbildningsmiljö gjorde skolvärlden till en naturlig trygghetszon för mig, minns Ole. Hans föräldrars kontrasterande undervisningsstilar – en blandning av strikt organisation och fängslande berättande – formade hans tidiga förståelse för effektivt ledarskap.
Under sin ungdom fångades Oles fantasi av Internets framväxt, vilket ledde till att han startade ett webbutvecklingsföretag redan på gymnasiet. Hans känsla för teknik och försäljning växte genom extrajobb som sträckte sig från bröllopsfotografering till teknikhandel, vilket lade grunden till hans varierade karriärbana.
Att bygga broar mellan teknik och utbildning
Oles yrkesresa är ett bevis på hans adaptiva strategi för att kombinera utbildningsbehov med tekniska lösningar. Efter att ha undervisat i Java-programmering och arbetat med olika tekniska projekt övergick han till roller som alltmer fokuserade på IT-strategi och digitala lärmiljöer.
– Jag har alltid drivits av att göra utbildning tillgänglig och engagerande genom teknik. Det handlar om att leda människor mot ett gemensamt mål och få dem att känna sig delaktiga i både framgångar och utmaningar, förklarar han.
Som nuvarande chef för produkt och utveckling på Skolon betonar Ole strategisk planering och praktiskt ledarskap. Han beskriver sin typiska dag som icke-existerande, med varierande uppgifter från strategiska möten till testning av nya prototyper.
– Det som triggar mig mest är förmågan att forma våra produkter för att bättre tjäna lärare och elever. Det handlar om att multiplicera vår påverkan genom teknologi, förklarar han.
En människocentrerad ledarskapsstil
Oles ledarskapsstil är tydligt människocentrerad och entusiastisk, egenskaper som genomsyrar hans strategiska vision.
– Jag tror på att stärka mitt team, uppmuntra öppen kommunikation och hålla en hög energinivå för att motivera alla mot våra gemensamma mål, säger han.
Hans tillvägagångssätt för att balansera strategiska och operativa uppgifter är flytande, drivs av en prioritering av verkningsfulla innovationer och kontinuerlig utveckling.
När han får frågan kring olika teknologitrender ser Ole artificiell intelligens och anpassade lärverktyg som transformativa krafter inom utbildning.
– AI kan dramatiskt förändra hur utbildningsinnehåll levereras. Vi utforskar hur dessa teknologier kan förbättra, inte ersätta, den mänskliga delen i undervisningen, noterar han.
Att övervinna utmaningar och omfamna nya möjligheter
En av de främsta utmaningarna Ole står inför är att hantera den snabba takten i teknologisk förändring inom den strukturerade och något traditionstyngda miljön som skolan faktiskt är.
– Att anpassa våra snabbt rörliga tekniska initiativ till skolornas systematiska behov kräver ständig anpassning och tydlig kommunikation, medger han.
Framåt ser Ole optimistiskt på Skolons roll i det föränderliga landskapet för utbildningsteknologi.
– Om fem år ser jag oss i framkanten av teknisk mognad, kontinuerligt innovativa medan vi förblir trogna vårt uppdrag att förbättra utbildningsupplevelser.
Säg JA!
När han reflekterar över sin resa erbjuder Ole ett råd till dem som ger sig ut på liknande vägar:
– Säg ja till möjligheter, även om de skrämmer dig. Omfamna utmaningar och kom ihåg, det du inte vet idag kan du lära dig imorgon. Anpassa alltid ditt arbete till dina värderingar.
Ole Lidegrans resa är en livlig berättelse om hur passion för utbildning och teknologi kan mötas för att skapa meningsfull förändring. Hans ledarskap på Skolon exemplifierar inte bara innovation utan belyser också den djupa påverkan av att vårda en positiv och proaktiv arbetskultur.
STAY IN THE LOOP