Service på distans

Utmaning

Swegons produkter för inomhus­klimat är försedda med reglersystem som styrs från en inbyggd servicepanel. Hittills har de färdiga systemen saknat uppkoppling till internet. Detta har gjort att servicetekniker måste ta sig till anläggningen vid översyn, felsökning och återställning. Varje problem – litet eller stort – har alltså krävt ett fysiskt besök.

Lösning

Tillsammans med Swegon och nätverkspartnern Telenor Connexions har Softhouse skapat en IoT-baserad lösning. Grunden är en mjukvara som kopplar ihop klimatanläggningarnas styrsystem med Telenors plattform Cloud Connect. Med hjälp av en webbaserad portal kan Swegons kunder och servicetekniker på detta sätt kommunicera med alla klimatanläggningar. Gränssnittet ger möjlighet för både kunder och servicetekniker att lägga in information om anläggningarna, till exempel geografiskt läge, modell och larmnummer.

 

Resultat

Swegon kan nu sköta många ärenden via fjärranslutning istället för att skicka ut en servicetekniker till anläggningen. Inte minst kan felsökning ske på distans. Och om något behöver servas eller repareras vet serviceteknikern i förväg vilka reservdelar som behöver tas med.
Samarbetet mellan Soft­house och Swegon har även gett upphov till en teknisk plattform som kan ligga till grund för framtida abonnemangstjänster. Gårdagens hårdvaruprodukt – en klimat­anläggning – blir i framtiden en tjänst av typen ”reglerat inomhusklimat på 21 °C för 15 anställda på 1 000 kva­drat­meter”.
SWEGON, som tillhör Latour Group, är en ledande producent och leverantör av intelligenta, moduluppbyggda system för ventilation and inomhusklimat. Modern regler- och informationsteknik gör produkterna användarvänliga och energi­effektiva.

Ladda ner referenscaset om Service på distans som pdf i A4-format.