Modern digitalisering för framtidens e-handel

Oavsett om ditt företag säljer fysiska, digitala produkter eller tjänster så är en onlinenärvaro numera ett måste om du vill kunna växa din affär. Med rätt partner behöver steget till att digitalisera din affär inte vara stort. Softhouse är experter på digitalisering och vet hur man kommer igång enkelt vare sig det gäller en e-handelslösning från scratch eller en digital transformation av hela affären. 

Konkurrens inom handeln har gjort att företag måste digitalisera sig mer och mer för att hålla sig relevanta mot marknaden och möta kundens köpbehov. Ny teknologi kommer och ersätter befintliga värdekedjor och en vanlig missuppfattning är fortfarande att det är väldigt kostsamt att påbörja en digital transformation, men den måste alltid jämföras med kostnaden för att låta bli. Det handlar om att göra rätt val baserat på verksamhetens förutsättningar. Den digitala tillväxtpartnern Softhouse har specialiserat sig på att hitta den bästa möjliga lösningen för företag som vill digitalisera sig genom att till exempel bygga en e-handel där enkelhet och automation står i fokus genom hela processen.

– Vi försöker alltid att jobba värdeskapande för kunden och ge råd kring hur de ska komma framåt med sin affär redan i etableringsstadiet. Många tror att det innebär en stor kostnad att göra en digital etablering men det beror helt på företagets storlek och mål, hur de jobbar idag och om de redan har olika system på plats. Ett bra första steg är att sätta upp en e-handelslösning för att skapa en katalysator för den digitala processen i företagets transformation. Vi kan hjälpa till att ta fram enklare lösningar för mindre företag och stora komplexa system som kräver avancerade integrationer och kopplingar mellan olika system och leverantörer. Vi rekommenderar alltid det som är bäst för kunden och utgår helt från kundens förutsättningar och behov, säger Goran Dzalto, e-handelsexpert på Softhouse.

”Ett vanligt misstag”

E-handelsmarknaden befinner sig i stark tillväxt och väntas bara bli större och viktigare framåt och oavsett om du säljer tjänster, digitala- eller fysiska produkter kan Softhouse hjälpa företag att paketera dem i en e-handelslösning och öka sin försäljning, menar Goran Dzalto.

– Kunden förväntar sig att allt ska finnas online idag och tillgängligt hela tiden. Man vill kunna göra sina inköp bekvämt från soffan. Idag med rådande läge så ser vi att e-handel har exploderat. Detta är bara början på en enorm trend som fått sitt bränsle genom den bekymmersamma situation som världen befinner sig i nu. Digitalisering är avgörande för att öka människors säkerhet och tillgängliggöra många produkter som hade varit svåra att få tag på annars.

Ett vanligt misstag många företag gör med sin e-handel är att lägga allt krut på marknadsföring och spara in på investeringar för webbshopens utseende och funktionalitet. Detta leder i sin tur till att man lyckas locka in kunder som sedan inte handlar något.

– Det är väldigt vanligt förekommande att man satsar på marknadsföring istället för att sätta upp en bra och fungerande struktur i shopen från början. Det leder ofta till övergivna varukorgar och mindre konvertering, vilket är synd när man väl lanserar en digital shoppinglösning, förklarar Goran Dzalto. Gör man det på rätt sätt från början kan däremot konverteringen öka och marknadsföringen kan ge resultat redan från start.

”Omsatte sju gånger mer”

Något som blivit allt mer populärt inom e-handel och dropshipping är automatisering, berättar Goran Dzalto. Detta kan göra stor skillnad och hjälpa företag att spara in både tid och resurser ordentligt. Trenden på marknaden är att allt fler kunder vill göra mer för mindre och att tiden är en bristvara. Genom att dra nytta av moderna teknologier som till exempel Machine Learning(ML) och Artificiell Intelligens(AI) kan man göra underverk i analys, riktad marknadsföring och dialogen med slutkund.

– Ett exempel där vi lyckats bra med att hjälpa kunden med dess digitala transformation är när vi gick vi in och automatiserade hela processen i värdekedjan. Vi tog ansvar för det digitala flödet för all logistik, inköp, distribution, marknadsföring och försäljning vilket resulterade i att kunden ökade sin omsättning med sju gånger efterföljande år, avslutar Goran Dzalto.

Detta är en annons på didigital.se