Categories: Artikel, Nyheter

by ardiana spahija

Share

Categories: Artikel, Nyheter

by ardiana spahija

Share

Poddkreatörer behöver veta vilka samtalsämnen som är mest intressanta för lyssnare. Är det trädgårdsskötsel? Eller finns det ett ökande intresse för familjejuridik? Medieteknikbolaget GetReach tog hjälp av Softhouse för att med hjälp av AI analysera poddars innehåll för att koppla ihop med lyssnarintresse.

Många lyssnare idag avverkar ett antal poddavsnitt i veckan samtidigt som  mängden poddar växer explosionsartat. Även om radiomediet och poddar har många likheter och har gemensam årlig branschgala i form av Guldörat så har analysverktygen inte kommit så långt för att professionalisera poddproduktionen mot lyssnardata. Ett steg i att lära sig mer om lyssnarbeteende är att att analysera vad poddarna egentligen handlar hjälp av AI och därefter koppla ihop med hur podden nått ut. Medieteknikbolaget GetReach fick hjälp av Softhouse att utveckla ett verktyg.

Detta projekt började med att jag tränade en enkel modell för ämnesklassificering i poddar. Det är otroligt roligt och intressant att se de framsteg som gjorts genom att använda mer avancerade modeller för att ta detta hela vägen till ett användbart proof-of-concept. Att koppla denna analys till lyssnardata tror jag kommer visa sig vara ett kraftfullt verktyg för kreatörer, berättar Olof Bengtsson som varit med och utvecklat projektet.

AI-motorn som Softhouse skapat är byggd på kraftfulla språkanalysmodeller -Large Language Models (LLM). Ljudfilen transkriberas först från podden till text. Podden delas sen upp i korta avsnitt där varje bit klassificeras med avseende på ämne och sentiment dvs om känslan är negativ eller positiv. Nu finns ett fungerande proof-of-concept där en användare kan ladda upp podd-avsnitt och få visualiserade resultat. 

Vi är väldigt nöjda med projekten vi har bedrivit tillsammans med Softhouse. De har tagit sig an en av branschens största utmaningar sen teknisk analys av lyssnardata började bedrivas på bred front. Alltid med stor entusiasm och utmärkt resultat säger Harald Eilert, CTO och Co-Founder på GetReach.

AI är ett område vi på Softhouse ser allt mer både efterfrågan och möjligheter inom. Vi har byggt upp gedigen kompetens inom området och våra experter bidrar gärna med sin kunskap.

 

Vill du veta mer om AI eller vårt samarbete med GetReach? Kontakta:

Edward Savbrant

+467 22-248 068

edward.savbrant@softhouse.se.

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!