Categories: Artikel, Nyheter

by Ardiana Spahija

Share

Inför Sweden Rock Festival samlas +40 000 besökare utanför Sölvesborg i Blekinge för att njuta av tunga riff. Att hantera de milslånga ekipageköerna till festivalområdet har blivit både en utmaning för polisen och skapat tidningsrubriker. Rosenlunds Camping, som ligger 800 meter från festivalentrén använde Softhouse för att lösa utmaningen. 

Rosenlunds Camping med sina 3.000 platser finns bara i samband med festivalen och hit söker sig tusentals hårdrockare som vill lyxa till det med ett bekvämt festivalliv. Att ta fram inchecknings- och bokningssystem samt hemsida som klarar av stort inflöde av folk var utmaningen som Softhouse fick i uppdrag att lösa – på väldigt kort tid!

Utmaningen vi fick inför 2022 års festival var att på kort tid få ihop ett system som kunde klara av att checka in fler gäster på Rosenlunds camping för att undvika att blockera vägarna, berättar Roger Smith på Softhouse. Dessutom fanns det 3000 bokningar som skjutits fram flera gånger på grund av corona pandemin och de behövde hanteras på ett bra sätt.

Softhouse skräddarsydde och levererade hemsida, admin- och kundportal samt API:er för dessa. Systemet byggdes för att klara av hög belastning och för att fungera felfritt även i offline-läge. Tidigare tog incheckningen ca 30 sekunder per ekipage, men efter Softhouse insats landade man på ca 10 sek. 

Med det nya systemet som Softhouse skräddarsytt till oss kortade vi ner våra incheckningstider avsevärt, säger Mikaela Rosenlund som står bakom Rosenlunds camping. Nöjdare kunder, bättre arbetsmiljö och effektivare rutiner är resultatet. Couldn’t be happier! 

Softhouse styrde upp arbetsgången med ett CI/CD-inspirerat arbetsflöde där kodbasen bland annat har automatiska tester. Systemet är byggt på ett smart sätt där man kan leverera nya versioner inom några fåtal minuter till test eller produktion. Till detta integrerades även betallösningen Payson. 

Kodbasen är baserad på TypeScript och Nuxt.js för Frontend; och TypeScript och Koa.js för Backend. Därtill har vi även lagt in stöd för att kunna bygga oändliga leverabler med hjälp av konfigurationer för kundportal, adminportal, tillhörande API:er och databas. Denna flexibilitet drivs av AWS och AWS CDK (Cloud Development Kit) och gör de enkelt för Softhouse att leverera flera versioner för test och produktion, berättar Anthon Holmqvist, Full-stackutvecklare på Softhouse. 

En annan klar fördel med det nya systemet är att alla som jobbade med incheckning under festivalen kunde gå runt med sina egna telefoner och checka in folk om de så ville. 

Incheckningen fungerade så smidigt och utan köer att polisen, som var van vid att behöva hantera trafiksituationen med kilometerlånga köer ute på gamla E22, undrade vad vi gjort för att lösa det så smidigt, berättar Mikaela Rosenlund.

Samarbetet med paret Rosenlund var från början tänkt mynna ut i ett system som skulle användas enbart för Rosenlunds Camping med dess 3000 platser. Men när paret Rosenlunds tog klivet för att driva Rock ‘n’ Camp också, med ytterligare 5000 tältplatser, hjälpte Softhouse självklart till med att sätta upp motsvarande system även där. 

Det var väldigt roligt att vi fick så mycket positiv feedback, avslutar Roger Smith. Det är ju ett projekt som många blev direkt berörda av och vi är väldigt nöjda med att det funkade helt problemfritt.

 

Related Posts

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!