Softhouse förenklar husköp med realtidsteknologi

Softhouse förenklar husköp med realtidsteknologi

Movehome Design Studio 2.0 – realtidsteknologi i framkant

Movehome, ett innovativt varumärke under Trivselhus, står ut på Sveriges husmarknad genom att kombinera spännande realtidsteknologi med traditionell husproduktion. Genom Svensk Husproduktion AB erbjuder de en unik köpupplevelse som möjliggör för kunder att skräddarsy sitt framtida hem direkt på webben genom en konfigurator utvecklad av Softhouse kontor i Luleå.

Sedan 2020 har vi arbetat tätt med Movehome för att utveckla och förbättra deras huskonfigurator, Design Studio 2.0. Detta verktyg har förenklat och förbättrat köpupplevelsen för potentiella husköpare som designar sina hem, genom att gå från statiska, bildbaserade konfiguratorer till en dynamisk, realtids 3D-miljö, berättar Johan Hedlund, ansvarig för Softhouse Neava i Luleå.

Från bildbaserad konfigurator till realtids renderad 3D-konfigurator

Uppdraget innebar att omvandla Movehomes befintliga bildbaserade konfigurator till en plattform där användare i realtid kan visualisera och anpassa sina hem. Traditionella konfiguratorer kräver enormt mycket tid och kostsamma renderingsprocesser för varje möjlig kombination. Softhouse lösning? En kundanpassad, realtids renderad 3D-konfigurator utvecklad med Unity-spelmotorn, vilket möjliggjorde omedelbar visualisering av kundens val direkt i webbläsaren.

Vår tekniska lösning vilar på en arkitektur med Unity för realtidsvisualisering, en back-end i C#, och en front-end utvecklad med Angular och TypeScript, berättar Sanna Swén, Produktägare, Softhouse.

Vi integrerade också Blender för att skapa realistiska 3D-modeller och har använt oss av Adobe XD och Figma för att säkerställa en intuitiv och användarvänlig UX/UI-design.

Softhouse förenklar husköp med realtidsteknologi - Movehome Design studio 2.0

Korrekt färgåtergivning & prestandautmaningar med realtidsrendering

En av de mest betydande utmaningarna i detta projekt har varit att säkerställa att de färger kunder ser på sina skärmar motsvarar verkligheten så nära som möjligt. Skillnader i skärmkalibrering kan leda till stora variationer i hur färger visas, vilket kan påverka kundens val och slutliga tillfredsställelse. För att tackla detta använde sig Softhouse av en och samma dator för färgjusteringar för att ha samma utgångspunkt när de jämförde mellan leverantörens färger och de färger de tog fram.

Genom detta tillvägagångssätt kunde vi skapa en standardiserad färgupplevelse som var så nära leverantörens avsikt som möjligt. Nära samarbete med kunden var avgörande för att finjustera färgåtergivningen och säkerställa att den motsvarade verkligheten så nära som det går, berättar Veronika Eriksson Grafisk designer / UX designer, Softhouse.

Den andra stora utmaningen var att säkerställa att systemet kunde rendera 3D-bilder i hög upplösning snabbt nog för att hålla jämna steg med användarens interaktioner i realtid. Med tanke på den höga kvaliteten på husmodellerna, inklusive ett stort antal polygoner för att åstadkomma en så verklighetstrogen framställning som möjligt, var detta ingen liten bedrift. Särskilt utmanande var att skapa realistiska utomhusmiljöer, som gräsmattor, där polygon-antalet snabbt kunde eskalera och skapa en tung belastning på systemet.

För att hantera detta optimerade vi vår kod och våra renderingsprocesser för att balansera mellan bildkvalitet och systemprestanda. Detta innebar noggranna justeringar för att minimera belastningen utan att kompromissa med den visuella kvaliteten, vilket säkerställde en smidig och responsiv användarupplevelse, berättar Sanna Swén, Produktägare på Softhouse.

A 3D house in movehome

Särskilt utmanande var att skapa realistiska utomhusmiljöer, som gräsmattor, där polygon-antalet snabbt kunde eskalera och skapa en tung belastning på systemet.

Design studio som förändrar spelreglerna för husköp

Projektet drivs av ett dedikerat team bestående av produktägare, systemutvecklare, UX-designers och 3D-experter, i nära samarbete med Movehome. Veckovisa avstämningar sattes upp för att säkerställa att projektet fortlöper smidigt och att man löpande kan anpassa lösningen efter kundens önskemål och feedback.

Design Studio 2.0 har verkligen förändrat spelreglerna för husköp. Inte bara erbjuder det en oöverträffad nivå av anpassning och interaktivitet, men det ger också våra kunder en exakt förhandsvisning av deras framtida hem, ner till den specifika kökslayout och de materialval som valts. Den här nivån av detaljrikedom och realism har aldrig tidigare varit möjlig med traditionella konfiguratorer, säger Mikael R Olsson, affärschef på Movehome.

Han fortsätter:

Vi ser stora samordningsfördelar och har förenklat våra processer både mot kund och internt med detta verktyg. Upplevelsen för våra kunder har förbättrats avsevärt, i och med att man kan vandra runt i huset i 360 grader.

Nya standarder för kundupplevelse inom husindustrin

Med ständiga uppdateringar och tillägg av nya material och geometrier fortsätter Softhouse att utveckla och förbättra Design Studio 2.0.

Vårt mål är att fortsätta att skapa nya standarder för kundupplevelse inom bl.a. husindustrin, genom att använda de senaste teknologierna och innovativa lösningar, berättar Johan Hedlund, ansvarig för Softhouse i Luleå.

En konfigurator kan användas i många olika områden och Softhouse Design Studio, Arvue, är för mer än bara hustillverkare; det är en plattform för visualisering av olika typer av verksamheter.

Just nu arbetar vi med långtidsrenderingar på olika sätt och har planer på att ta oss an nya marknadsområden; möbler, dörrar/portar, digitala showroom – ja, allt som kan konfigureras, avslutar Sanna Swén.

Project Tasks
  • 3D

    Den andra stora utmaningen var att säkerställa att systemet kunde rendera 3D-bilder i hög upplösning snabbt nog för att hålla jämna steg med användarens interaktioner i realtid.

  • Unity

    Vår tekniska lösning vilar på en utvecklad arkitektur med Unity-spelmotorn, vilket tillsammans med 3D-konfiguratorn möjliggjorde omedelbar visualisering av kundens val direkt i webbläsaren.

Projektdetaljer

Movehome / Trivselhus - Svensk husproduktion AB

Vad? Uppdraget innebar att omvandla Movehomes befintliga bildbaserade konfigurator till en plattform där användare i realtid kan visualisera och anpassa sina hem

Organisation: Movehome, Trivselhus genom Svensk Husproduktion AB

Industri: 3D-konfigurator

Antal anställda: ca 130

Omsättning: > Ca 2 mdkr (2022)

Teknologier och metoder:

3D, Unity, C#, Angular, TypeScript, Blender, Adobe XD, Figma, UX, UI

URLs
  • 1
    https://www.movehome.se/
  • 2
    https://www.trivselhus.se/
Vår kund
  • Design Studio 2.0 har verkligen förändrat spelreglerna för husköp. Den här nivån av detaljrikedom och realism har aldrig tidigare varit möjlig med traditionella konfiguratorer, säger Mikael R Olsson, affärschef på Movehome.

    Mikael R Olsson – business manager at Movehome

Softhouse

Vi är ett gäng skickliga utvecklare och programmerare

We code the future

Vi formar framtiden genom innovativa kodlösningar och vackra upplevelser.