
Heavy metal och tung trafik
Innan Sweden Rock Festival öppnar sina portar för över 40 000 heavy metal-entusiaster, förbereder sig den pittoreska staden Sölvesborg, i Blekinge, för en mindre invasion. Fans strömmar till den lilla orten Norje och ser fram emot fyra dagar av rock- framträdanden. Men all denna hysteri skapar stora och långa köer som inte bara har utmanat den lokala polisen utan som också skapat rubriker. Just det här ville Rosenlunds Camping lösa, endast 800 meter från festivalens epicentrum, rustad med 3000 camping-platser för festivalbesökare som behöver en plats att sova på. Den verkliga utmaningen låg dock i att hantera den enorma tillströmningen av metalheads på ett effektivt sätt. Snabbt och smidigt.
Softhouse kliver in: En symfoni av lösningar
Ställd inför uppgiften att revolutionera incheckningsprocessen för tusentals fans, vände sig Rosenlunds Camping till Softhouse. Uppdraget var tydligt men komplext: se över inchecknings- och bokningssystemet för att hantera en våg av tillströmmande besökare som alla anländer inom en relativt snäv tidsram.
Vårt mål var att lindra trafikbesvären som plågade området runt Rosenlunds campingplats, ett ihållande problem som även fångade polisens uppmärksamhet, förklarar Roger Smith mjukvaruutvecklare på Softhouse. Insatserna var höga, eftersom lösningen behövde ta itu med försenade bokningar på grund av coronaviruspandemin och säkerställa en smidig upplevelse för alla.
Showstoppet: Incheckningstiderna slog nytt rekord
Softhouses ensembles av webbplats, admin- och kundportaler, tillsammans med tunga API:er, var ett gediget arbete av finjustreringar. Incheckningstiderna minskade från att en incheckning tog 30-sekunder och gick ner till 10 sekunder per ekipage.
Mikaela Rosenlund från Rosenlunds Camping kunde inte låta bli att jubla:
Hoppet i effektivitet vid incheckningen var elektrifierande.
Resultatet var en publikfavorit: glada campare, en besättning i perfekt harmoni och en backstage-område som löpte smidigare än någonsin.
Tekniken som rockade festivalen
Genom att utnyttja en CI/CD-inspirerad arbetsflöde komplett med automatiserade tester, säkerställde Softhouse att nya versioner kunde distribueras snabbt både för testning och produktion. Teknikstacken hade TypeScript och Nuxt.js för front-end, parat med TypeScript och Koa.js för back-end.
Anthon Holmqvist, en fullstackutvecklare på Softhouse, lyfter fram systemets anpassningsbarhet:
Tack vare AWS och Cloud Development Kit har vi skapat en skalbar lösning som möjliggör enkel distribution över flera miljöer. Denna innovation drev inte bara Rosenlunds, utan stödde även ytterligare 5000 tältplatser för Rock ’n’ Camp-initiativet.
Incheckningsprocessen var så effektiv att de vanliga kilometerlånga köerna försvann och lämnade de lokala poliserna trevligt förbryllade.
Den sömlösa incheckningsupplevelsen var banbrytande och väckte beröm från alla håll, reflekterar Mikaela Rosenlund stolt. Framgången med detta projekt löste inte bara Rosenlunds Campings omedelbara behov utan banade också väg för en utökad lösning för Rock ’n’ Camp-platsen. Den positiva responsen har varit överväldigande, avslutar Roger Smith.
Detta projekt träffade rätt hos många, vilket visar Softhouses förmåga att leverera under tryck och göra en påtaglig skillnad i festivalupplevelsen.
Project Tasks
Projektdetaljer
Rosenlunds camping
Vad? Se över inchecknings- och bokningssystemet för att hantera en våg av tillströmmande besökare som alla anländer inom en relativt snäv tidsram.
Organisation: Norje sambruk AB
Industri: Resort
Antal anställda: ca 26
Omsättning: > Ca 140 mkr (2023)
Teknologier och metoder: TypeScript, Nuxt.js i front end. TypeScript och Koa.js i back end. CI/CD-inspirerat workflow och automatisk testning. AWS och Cloud Development.
URLs
- 1https://rosenlundscamping.com/