Vägen till affärsrelevant IoT: en större fråga än en smart diskmaskin
Vägen till affärsrelevant IoT: en större fråga än en smart diskmaskin
Komplexa storköksmaskiner ska bara funka utan att du som ägare behöver fundera på saken. Tänk dig att diskmaskinen inte bara diskar utan också berättar att den behöver underhåll eller hur den kan spara pengar och planetens resurser, allt på samma gång.
Det var precis vad vår kund, Nordisk Clean Solutions, ville göra – de ville göra sina diskmaskiner smarta med hjälp av internet of things (IoT) och lyfta sin kundservice till nya höjder. Nyckeln låg i att Nordisk Clean Solutions själv samlar in och håller koll på denna data, för att kunna hjälpa sina kunder att vara proaktiva och ha ett superenkelt ägande. Inte belasta kunden med mängder av svårtolkad information.
Smarta diskmaskiner för en smartare service
Den stora idén var att förvandla diskmaskiner till kommunikativa maskiner som kunde ge oss all möjlig användbar info. Istället för att vänta på att något går sönder, skulle dessa smarta maskiner hjälpa oss att vara proaktiva och ge serviceteamet en förvarning för att hålla saker och ting igång smidigt.
Mer än bara teknik
Att göra en lång lista med features är en lätt sak. Att göra rätt saker för alla intressenter är något annat. Processen som Softhouse hjälpte Nordisk Clean Solutions med handlade om ett förändringsarbete och se alla intressenters behov. Nordisk Clean Solutions fick hjälp med att tänka kreativt kring hur deras kunder får den bästa upplevelsen av sin diskmaskin. Svaret som processen gav var att kunden bara vill att den ska fungera, sömlöst, utan att de själva behöver kommunicera med diskmaskinen eller tolka informationen.
Softhouse fungerade i detta projekt som delvis förändringsledare, delvis teknikexperter, som guidar processen och får visioner att bli konkreta och affärsmässigt relevanta.
Både jag som produktägare och hela teamet kände oss väldigt trygga redan från början i projektet. Isabelle och Samira från Softhouse har en unik förmåga att skapa en bra miljö redan från start, vilket gör att man kommer igång fort. Ni hjälpte oss att vara modiga och våga utmana oss själva. Johnny Josefsson, Nordisk Clean Solutions
Så gjorde vi diskmaskinerna smartare med IoT:
Softhouse och Nordisk Clean Solutions kavlade upp ärmarna tillsammans och här är några av de features som togs fram:
- Att hålla diskmaskinerna glada och fungerande: Diskmaskiner kan berätta hur de mår och det är Nordisk Clean Solutions som följer alla sina kunders maskiners välmående på distans och kan ligga steget före. Underhåll kan göras innan de blir stora problem, vilket gör livet lättare för alla ägare av en diskmaskin. Detta är nu implementerat och klart.
- Rädda planeten en disk i taget: Smarta diskmaskiner håller också ett öga på hur mycket vatten, energi och värme de använder.
- Inget mer “slut på diskmedel”: Eftersom diskmaskinerna nu är riktigt smarta, vet de när de börjar få slut på diskmedel och kommer kunna beställa helt själva.
Detta är bara början
Projektet handlade inte bara om att göra diskmaskiner smartare; det handlade om att visa vad som ger riktig affärsnytta för intressenter när du blandar lite kreativitet med det senaste inom IoT-teknik. Om du vill göra något vanligt till något extraordinärt med teknik, är vi här för att göra det möjligt. Låt oss tillsammans göra framtiden bättre!
Project Tasks
Projektdetaljer
Nordisk Clean Disk Solutions
Vad? Sedan 1987 har Nordisk tillhandahållit det bästa inom grovdiskteknik till kommersiella kök över hela världen. Med en patenterade Granulat-teknik rengörs diskgodset snabbare med mindre resurser såsom vatten, diskmedel och energi.
Organisation: Nordisk Clean Disk Solutions AB
Industri: Internet of things
Antal anställda: ca 70 st
Omsättning: > Ca 250 mnkr (2022)
Teknologier och metoder: Internet of things (IoT)
URLs
- 1https://www.nordiskclean.com/sv-se/